Thursday, October 22, 2009

Spirit spirit of the ring......

Kitak orang pernah sik lam seumor kitak urang idup eh, molah kerjaan bodo nak mati leput? Mesti pernah nak. Ampey juak Putera Puteri Lindungan Kaabah kitak orang sik pernah2 molah kerja bodo nak. Yala guna dosa pahala, bait burok, yin yang, kacak burok, putih hitam kehidupan nak.

Aku lok pernah molah kerja bodo. Ngakuk aku bah... nisikku pretend2 bagus koh eh.

Tok kesah masaku kat sekolah marek. Masa ya ku rasa aku dah pindah dari sekolah bas 2B ya. Ada kawan aku sorang tok madah sidak sekolahnya nek tok suka main spirit spirit. Tauk nak kitak orang main spirit spirit nak? Adanya spirit of the coin, adanya spirit of the ring, adanya spirit of the bongoks. Geram indah atiku bila ngenang jaman jahiliyahku ya. Nang sik mikir2 ka ya syirik? Nakku tauk, terbabas dari landasan aku masa ya. Tapi nasib sik lamakla, sekejap jak. Terus aku bertaubat. (Aku serius tok..iboh tergisin2 masa tok).

Aku cerita hal tok bukannya aku nak berbangga segala. Apa nak dibangga kerjaan sik betol nak. Aku cerita tok pakey pengajaran adik kakak, miak bok nak angkat dara angkat bujang waima old timer sekalipun.

Mula-mula, kamek duak masa ya skeptikal. Ha...tahu apa skeptikal adik kakak? Gugel yerr..boh malas gilak. Jadi, kamek 2 cobala tek nak. Waktu ya rambutku panjang kedak antu. Iskk..rambut aku ka dipakey? Rasanya la.... diambik la sehelai tek nak (Warning! Boh pandey2 nak encoba! Tok aku nak kongsi cerita ajak, bukan nak ngajar kitak urang main benda bongok tok), pas ya cincin emas tek dingkah kat rambut ya. Kira tergantung2 la cincin ya. Dak penjan pintu semua ditutup, supaya sikit pun angin sik masok.

Pas ya seru la...aku sik ingat lagik giney nyeru benda ya. Ada jampi serapahnya empun. Sik guna juak ngingat nok kedak ya. Mula2, tetakla kamek duak tek nak...kira memperlekeh benda ya tek, apa tek nya sik bergerak2. Lekak ya tiba2 jak cincin ya bergerak, sik ada urang ngerak. Kamek duak sik cayak tek, mikir tangan pandey gerak kedirik. Dalam sains tindakan refleks (Sik bangga kitak ngan kamek cikgu pusak siam? Gik ingat mek nok diajar kitak koh). Diikatla rambut nok ada cincin ya kat henga. Gik juaknya bergerak. Aihh?? So ngutikss..

Waktu ya bulu roma segala dak bulu2 lain pun(erkk) semua berdiri. Tanyakla kamek duak tek macam2 soalan bonus. Oleh kerananya spirit of the ring, nya dapat yes no jak ngan kita. Jadi kamek duak provoke la dengan macam2 soalan cepumas. Nanyak gineynya mati la apa la. Kamek duak kira main tekak teki la ngannya, mun betol tekak, nya madah yes, mun salah nya madah no. Katanya nya mati eksiden tosikal, nya urang laki, gik bujang... gu lok, ngeremang bulu2an tok.

Ok, sambong...

Pas ya nak kamek duak alu bodoss cayak. Apa jak nak dipolah kamek duak mesti nanyak ngan spirit ya tek. Bila kawanku ngembak ke sekolahnya, di eso ngan dak geng kelasnya, pandey spirit ya sik bergerak. Nya bergerak bila pan kamek duak ajak, pan urang lainnya sik mok alu bergerak. Adala dalam beberapa minggu kamek 2 taksub ngan spirit ya.

Alhamdulillah la aku sik ingat gilak giney aku leh tersedar apa nok dipolah kamek duak ya syirik qubra. Syirik besar ya syirik qubra nak? Nasib nggak berminggu jak, sik berbulan, sik menawun. Ya pun aku rasa benar2 paloi masa ya. Pas ya stop kamek duak main benda ya, tapi adala duak tiga hari lekak stop main, nyawaku mala sik nyaman jak2. Aku pun sik tauk kenak. Cam sik tentu hala, panas jak rasa.

Tapi aku syukur juak, aku cepat tersedar. Mun sik, sik tauk apa jadi ngan aku.

Pengajaran aku kat sitok la ngan kitak urang, terpulangla kitak urang nak ambik iktibar ka sik, at least aku dah madah la, ah. "Benda" ya nang ada... siney2 punnya ada, malah masa aku tengah naip tok punnya merati bah. Nang objektif idupnya nak ngembak kita diam sama ngannya di neraka kelak. Jadi, jangan jadi kedak aku dolok, taksub gilak ngannya sampey apa2 keputusan dalam idup aku mintak nasihatnya dolok.

Manusia tok dikurniakan akal fikiran, manusia lebih gik bagus dari kaum daknya ya. Sikkan kita gik nak tundok ngan daknya nak.


Sekian, renung2kan dan selamat beramal!!


4 comments:

Khaisya said...

salam..singgah sitok lok..

time form 6 dolok ada kmk org main tok..nang bergerak owh..smpe meremang bulu roma kotan asa ngutik tek..dh la main tgh mlm butak di hostel..nang apa lah keja ya...

Asphyxia said...

Ya la... ney ndaknya nak bergerak, kita nyerunya datang, datangla nya. Kedak nyeruk urang datang pengilan juak eh. Ekekekeekek.....

Lupak madah, makseh singgah oi. Tambah nasik tambah agik..sila sila...:p

Anonymous said...

mun ko masih ngamal benda tok mesti kau dah jadi dukun juak dah...kaya raya kau terus ko jadi Mona Fandey..bukan monalena o.k...hahaha

Asphyxia said...

Tedah, masok juak nama monalena lam blog aku tok.