Wednesday, October 21, 2009

Kesahku di Taman Negara Bako...

Apa nak direcoku ritok oh? Kerjaku banyak nakku targetku abis ritok, tapi yala selagik aku sik ngereco sehari lam blog tok sik sah. Adakah aku telah gian? Oh tidakk!!

Apa kata kita flashback adik kakak? Kesah aku kat Taman Negara Bako. Masa ya aku dah abis SPM, sekolah marek kira aktif la aku tok, sikla aktif gney2, gitew2 jerr..

Dah abis SPM tek nak, sekolah aku (Kundur..bukan sekolah bas 2B ya ah, aku sampey awal Form 4 jak sekolah ya, kakya pindah sekolah lain gik..takut ko konpius maca cerita aku tok kelak, alu sik best bunyi ceritaku kelak)..sengan ney aku tek bah...aok, sekolah aku tek molah lawatan sik-perlu-belajar-agik-sebab-masa-ya-SPM-dah-abis kat TNB (bukan Tenaga Nasional Berhad yer adik2, Taman Negara Bako). Sik semua miak pegi, ya khas pakey sidak Kelab Bola Keranjang jak. Apa ko kira aku tok. Pendek2 aku tok wakil sekolah main Bola Keranjang ko tauk. Ada juak cerita aku pasal Bola Keranjang tok. Tapi kelakla aku cita, aku nak cita hal TNB tok..iskk...banyak nar juak advertisement tok dari tadik sik juak sampey2 ke bako ya.


Gu lok, kakiku selauk indah tok. Adehh ehh!! Sakit eh...


Ok, sambong cerita....

Sampey ke bako tek, terus nyewa sigek hostel. Aku fast forward la, takut kitak orang boring maca. Malamnya...tok al kesah malam... aku ngan kawan aku tek nak lepak ke kantin. Aku sik taukla keadaan bako nek tok ngan tahun 90-an marek. Mun sik sama, nasibla ah. Dah nak turun tanggak tek, ada 2 orang miak warning kamek duak, hati2 mun berjalan, takut betemu ngan babi hutan. Yerrdehh...lawa bunyi kamek duak tek sik duli, sebab mata lom nangga Mr. and Mrs. Babi Hutan kayo2 masa ya. Mungkin daknya gik tengah ngesep sebelom kuar kali. Buak ari.

Nasib juak masa on the way ke kantin ya tek selamat sampey, Alhamdulillah. Lepak la kamek duak siya tek main terop. Erkk!! Sik berjudi yer adik kakak... gik koat iman aku masa ya koh. Niat sebenar kamek duak sik mok kat hostel ya tegal sik mok nak bertulong nyedia pakey makan malam, sik mok bertulong barbeque. Nunggu nak makan ajak la masa ya. Mun kitak orang maca kesah aku kat Kem Permai, giya juakla kesah aku kat bako tok. Aku sik suka barbeque, sampey nek tok aku sik suka barbeque, makan ajak maokku. Boh nanyak kenak aku sik suka barbeque, sebab aku alu susah hati nak nerang ngan kitak urang kelak.

Dah abis sidak barbeque tek, cikgu-cikgi kat siya alu melambey nunggah kamek duak nyuruh balit gik. Kira nak makan jak lagikla. Asak ati mek duak tek, perut dah berkrok2.

Sik lamak kakya aku nengar bunyi krok krok krok. Ampey juak perut kawan aku tok, perut aku berkrok juak, sik giya gilak bunyi. Tapi aku heran nangga kawan aku pun merati aku. Moknya mikir hal yang sama kali nak. (P/S: Tok ku rekaku ajak, sikla ngok gilak kamek duak sampey mikir perut bunyi camya nak)

Gik juak bunyi ya, krok krok krok....

Tulehku debah, Encik Babi Hutan merik salam ngan aku. Alu san beruyan aku lehnya. Aih..ney gaya nak balit tok, sikkan nak tido kat kantin tok, aku dah mejin aku nebal muka ngagak urang ngempun kantin mintak izin tido kat siya.

Pas ya, gagola kamek duak bercarik kayu panjang pakey berperang ngan kaum khinzir ittew...dapat dah kayu tek nak, aihh!! Ilang dak pok2 ya..paduhall...berani2 kesak padu kaum khinzir ya...bok nak diemba sikit alu berteparan lari padu.

Selamatla kamek duak pulang ke desa a.k.a. hostel tek. Tapi, gelik2 juak, nuleh kerek nuleh kanan juakla kamek duak, takut kenak serang hendap kelak, nakka susah bersamak segala gik nak. Mun gik kenak tepas giya ajak, sik juak apa, mun kenak sondol, cedera parah, ney gaya, dahla tengah2 pulo. Ney nak carik spital malam2 butak kedak ya disiya..haruss turun nait bukit encarik bomoh lam gua ka apa pakey ngubat kelak rasanya nak.

Ya kesah malam, aku hampir berperang ngan babi hutan. Tok kesah siang. Siang hari ya tek, jungle trekkingla kamek orang tek. Dah nak sampey ke hostel, sidak lain gago bergambar, aku ngan kawanku datang lejuk nunggu sidak. Pose kerek la pose kanan la, pose gurin la, pose terbalit la, pose ngangkang la..erkk!!

Balit la kamek duak dolok ke hostel. On the way nak balit, terpaksa nait jembatan melimpas kawasan sidak berkhemah. Sunyek jak masa ya. Adala sikok kerak tok, dudok cun2 tengah jembatan ya. Ngeso samseng la nya tek sik mok beraleh. Sempat juak ku merati matanya, ku pikirnya ngeceng aku tek, sebelah matanya tutup, sebelah bukak, aku nak tetak susah hati, takut ari buak.

Selalunya, mun kawan aku ngentak jembatan, sidak ya berteparan lari. Apa ka mimpi kerak ya ari ya datang antu kali, dientakla kawan aku jembatan ya tek, kali tok kamek duak idar lari. Nya gik idar ngepong kamek duak, bila geng2 nya nangga, ngekot juak ngepong kamek duak alu. Mejin ko melarikan dirik dari berpuloh ikok kerak. Aku rasa nak pisan masa ya, terpaksaku tahan. Ko ingat bila ko pisan sidak kerak ya sik ngerumun, nyakar2 kau ka...jangannn...innalillah ko siya kelak. Sineyku oleh semengat Watson Nyambek, aku pun sik tauk.

Dari kerekku nangga geng keras kerak ya tek melompat dari pagar nak ngepong kamek urang juak, terbangla aku ke tanah licak, berekot kat siya. sampey tertinggal seleparku kotan tanah ya licak. Aku rasa abis dak taik-menaik kaum khinzir ku tinjakku nak...iskk..bila ngenang, berbual nyawaku. Tapi masa ya ney ku duli, lekaku nyelamat nyawaku. Dahla aku lom nikah gik masa ya. Erkk!!

Nyawaku dah sik tahan, dalamku berekot tek, nerais la aku sekuat ati. Sampey didengar seluruh pelosok negeri, tuanku puteri tengah gering...ehh...melelat. Waktu ya ku rasa tiba2 masa terhenti seketika. Suasana menjadi hening. Pokok2 yang tengah melenggang lenggok menyanyikan lagu Jaclyn Victor 'Di Bawah Pohon Asmara' pun terkeruk. Aihh!! Power juak soraku tek. Dak geng2 kerak tek keruk juak. Aihh? Rasa bulak, tapi sik bulak. Alu keruk giya ajak sidak sik ngepong agik.

Kaki aku dah rasa jeli dah. Lemah lintuk sik tentu hala. Jantongku rasa kedak urang main dram lagu Heavy Metal arumbulak. Iskk...dendamku ngan kerak ya masa ya, tapi sik dapat nak molah apa2. Bila geng kerak ya bersurey tek nak, bok kamek duak berani balit ke hostel tek, tidak dilupa ngambik seleparku yang tertinggal mbakku molah sprint 100 meter tek. Lelahku bersamak besar panjang lehnya.

Bila balit dak lain tek, bokkku tauk cerita kerak ya padu berdendam juak ngan kamek orang tegal cikgu *toot* (nama dirahsiakan..takut dak geng kerak nyerangnya di rumah) nyucok matanya, apa tek ngalo kerak ya dari ngambik barang makan kamek orang. Cikgu ya tek ngalo makey kayu, sik sengajala rasa aku, tercucok mata kerak ya.

Kali masanya nangga kamek duak, nya mikir kamek duak cikgu ya kali nak kotan mata tinggal sebelah jak bagus, pandangan pun sik berapa ok. Jadi, sik jadila aku berdendam ngan kerak ya tek, kesian gik ada aku nengar cerita sedehnya tek, waima aku terbang olehnya sebelom ya.

Sekian, itulah saja kesahku ngan kerak. Renung2kan dan selamat beramal!




2 comments:

Ee Ali said...

yoh...aku gik pulang nebes nengar kesah dikepong kerak ya. kedak cerita gremlin/critters ada juak. sib bait sik putus wayar jantung kotan tabun2 kdak ya.

Asphyxia said...

Nasib sebelom pegi ya aku dah servis dolok wayar jantung. Mun sik, ku rasa kong siya juak aku lehnya. Nang pengalaman ngerila masa ya. Nek tok bila dikenang lawak juak rupaku berekot masa ya.