Wednesday, October 7, 2009

Kesah lucu orang-orang tua...

Kitak orang rindok sik nengar urang tua coba ngelakar omputih? Aku nang pakey tetak aku. Kurang ajar juak aku tok oh. Tapi nak, mun kitak urang nengar, leput juak kitak urang lehnya. Mak aku ada nyerita hal moyangku tek, dah ninggal dah urang tua tok.

Masa aku gik kecik lok, nya tek nanyak ngan aku, "Apa urang putih ngelar bird tek?" Nasib aku gik kecik benar waktu ya, sik la aku lalek tek nak, sik juak aku paham apa dikatanya tek nak. Imejin mun aku kinek tok ditanyak cemya. Apa nak sautku?

"Burung kali nak, nek?"


* * *



Ya sigek, sigek gik cita pasal nek anjangku. Anaknya nanyak ngannya, "Ney tuju abang tek mak?" Disaut leh adiknya nok sorang gik, "Ada mesyuarat katanya."

Jadi, nek anjangku tok tek, dengan muka konfidennya nyaut balit;

"Bukaannnn...nya madah ngan mak nya pegi meeting tek bah." Adusss.....



* * *



Sigek gik kesah nak, kesah mak mentuaku. Nya tek nak madah ada anak jiran kat kampongnya tek dah kerja. Ditanyakla urang nok ngannya kelakar tek, "Kerja apa nya tek?"

Disautla mak mentuaku tek, "Profesor!"

Lalu terkejut urang ya tek. Aku rasa mestinya konfius, mesti lam palaknya mikir, aih..bila masanya nyambong belaja agik? Bukan sengan SPM jak riyakah?

Bila tek iparku nengar, alu disautnya maknya, "Bukan profesor mak, supervisor!" Bila aku nengar cerita tok dari lakiku, put2 aku tetak lehnya.



* * *



Ya sigek, sigek gik. Adik mak mentuaku tok tek ngekot poco-poco kat kampongnya. Jadi, ariya tek, nya lepak kat rumah mak mentuaku tek. Alu mak mentuaku nanyak, "Ko sik pegi poco-pocot ka?"

Disaut gik leh adiknya, "Sik. Sidak madah ritok sekda poco-pocot." Betolla nya duak ya.


* * *



P/S: Kat sitok aku nak mintak ampun awal-awal sebelomku kenak bom nyusey hal tok ngan kitak orang. Tapi, sayang juak mun sik dikomersialkan cerita tok lam blog bah. Lucu apa. Sapa sik tetak, pendek umo!


4 comments:

Anonymous said...

ko sampei mak mertua kau pun pakei ko tetak...ko padah ku ngan laki ko kelak! ko ya nulong tetak jak..sik ko sedar time ITM dolok pun kita org selalu juak selalah berjakok!

Asphyxia said...

Kantoi aku sekolah ITM. Chess kau Duey!

Aihh..lucu bah ngek. Aku ney tahan. Wakakakakaka....

Ee Ali said...

kekekekekelekubek...part sidak 2 "poco-pocot" ya ku x tahan...nang kompiden lah...

macam aku tok teacher, jong2 ada dipadah mak mentua U preacher. sik pasal2 aku jd ahli gereja...

Asphyxia said...

Kunduran: Ekekeke...waktu ya aku nak tetak pun susah hati, sebabnya 2 nang serius kakar. Tahan ajakla.