Saturday, October 31, 2009

Kali tok beskal gik...adesss!!

Belalak aku naip malam tok eh...plan nak ngabis molah minit mesyuarat, alu sik terpolah...sikpala...esok maseh ada..adakaa...



Tok aku nak story pasal aku ngan beskal. Sebenarnya, apa masalah aku ngan menatang pengangkutan awam mahupun swasta...ada juakka swasta...aku pun sik tauk. Ngan bas aku sik ngam, ngan tosikal aku sik ngam..tok ngan beskal pun aku sik ngam.



Kesahnya masa aku form 5. Masa ya aku suka gilak2 balit sama ngan sidak sesi petang. Macam2 jak polahku kat sekolah ya. Paling selalu, main basketball. Lom gik aku nak cerita hal basketball tok. Tunggu lok, ritok aku nak cerita pasal beskal tek nak.



Ada sigek hari ya, aku ngan kawanku kayo2 lam kawasan sekolah, nemula beskal miak tok. Miak tok pun kamek duak kenal, sama form 5 sik sama kelas. Dengan muka sik malu selamba badak jak kamek duak minjam beskalnya. Gik2 aku tok sik rapeh gilak ngan miak ya, kawanku tek at leastla kenal ikit ngannya.



Yerr...nyuruh juaknya tedah. Asak la ati kamek duak tek. Kawanku nereb beskal, (nereb? Shadap! Aku blur, sik ingat word yang sesuai tok, pakey jak word yg terlintas lam palak aku tok) aku numpang dudok kat palang depan beskal ya eh. Dapat sik mejin? Mun kitak urang sik dapat mejin, cerita aku jadi sik best, tauk. Jadi, gigihla kitak urang mejin dari sekarang.



Berlagu2 la kamek duak tek, lagu menche che indah keluar, nak mati leput. Aku leh kata lasak ngan kasar masa sekolah lok, bukan type kepit2 kaki, nak ngata type ngangkang2 kaki, lain pikir tak urang kelak, aku kannya arap ngan tak urang tok. Pendek kata, lasakla, nak ngata tomboi, sik juak koh. Tengah2 la.



Bila tek melimpas duak urang miak rompuan tok, junior rasanya, maka jak nya duak sik ngaco kamek duak, di uuu uuu kamek duak miak rompuan ya tek...kamek duak kira senior sekolah ya nak, ya la ngeso gambongs-tapi-tetap-meletss. Diam jak miak duak orang ya. Keluar kamek duak dari pagar sigek, masok ke pagar sigek main beskal ya tek. Dekat pagar nok nombor duak tek, jerayanya agak berbatu2, kakya belah kereknya, kira mini gaung la. Gaung pun ada mini juak oh. Kira tempat tok boleh pakey ngoleng2 dirik rasa Kareena Kapoor ngan Hrithik Roshan bah.



Jadi, dekat pagar nok nombor duak ya la tek duak urang miak ya berdiri. Apa ditunggunya duakka aku pun sik tauk. Kakya kali keduak melimpas miak ya tek, agik juak mek duak menguu uuu sidak. Nang bejit juak, urang sik ngaco dikaco. Kakya, apakah mimpi-indah-di-siang-hari kawanku tek pandey nyuruh aku megang stereng (iskk...pakey megang beskal bah, tok pun aku sik ingat nama, sebut ajak stereng..paham nak.. mun sik paham, polah2 paham jakla). Jadi, pegangla aku tek, gineyka tanganku pandey terbelok kerek, terjunamla kamek duak ke gaung ya tek, bergoleng2. Beskal tek pandey ninggal diriknya kat jeraya.



Miak duak urang nok dikaco mek duak tek terkekek-kekek tetak, nasib nya duak lari, mun sik masa ya ku kepongku kali. Dah puas bergoleng tek nak, aku nangga muka kawanku, nya nangga muka aku, idar mek duak gik terkakak kekek.



Tengah feeling feeling ngelakak tek, aku encerik dak belakang, tengkuk, kaki, tanganku sakit2. Ya bok urang madah lekak gugok ditimpak tanggak. Kamek duak kenak kerumun semut mirah. Huh! Hentam jak. Ngelepar kamek duak lari kakya, mestila lari nak, sikkan nak bersalamelekom indah ngan bala dak semut siya. Isk isk...nasib bait beskal miak ya tek sekda pa-pa. Mun rusak ka bengkok ka, nakka berganti gik.


Nakpa nama kerjaan aku dolok marek...nang sik tentu pasal jak2 kerja.

No comments: