Thursday, September 17, 2009

Selamat Hari Rayaaa...typicalnya...

Hari raya? Hari dah nak raya jadi aku mesti posting pasal hari raya nak. Apa nak diposting aku oh? Adakah perlu aku madah aku pegi rumah tok pegi rumah nun makan makan minum minum klepak klepek bla bla ngereco ngereco ngumpat ngumpat nganok nganok ngansa ngansa puas ati kakya balit...rutin..pegi gik rumah tok rumah nun...giya juak jadinya...mesti kitak orang lileh aek lior maca mun posting aku kedak ya oh. Lileh aek liur ya bukan maksud nang layap benarla kotan best benar entri kedak ya nak, lileh tegal tertido berkuroh kuroh jak. Ceridak kitak urang juak. Aihh..sempat...

Bila aku nyebut hal tido tok nak, teringat aku sigek kesah masa aku gik form 3 koh. Waktu ya nakka urang gago ngan kerja kursus nak. Aku tok suka gilak-gilak molah kerja kursus last minit koh. Jadi, bila cikgu merik dateline isok mesti antar kerja kursus, malam ya mesti aku bekerja keras sampey ke pagi ku molah sik tido-tido. Bulak juak, adala tido-tido ayam kit. Pa kenak suka nyusah dirik kedak ya dolok oh? Heran nyawaku. Isok pagi dah turun sekolah, mata kembang mengembang jak berlawan-lawan kembang ngan miak kelas. Bukan aku sorang padu molah kerja kedak ya.

Kebetulan tek masa ya nak tengah exam semester, cikgu ya juak mok kinek-kinek juak ngantar. Yerrdehh..cikgu juakku salahku. Sak jak brapa lamak cikgu merik masa, masa ya pakeyku enjoy nangga tv bertalipon ngelayo segala nak. Sapa salah sitok? TV, talipon ngan pasar la salah..sapa nyuruh tempting gilak masa ya.

Ari ya tek kebetulan aku ada ujian Sains, ari ya juak aku mesti ngantar Kerja Kursus Geografi, subjek paling ku mencik eh. Malamnya la aku bertungkus lumus encarik batang mancis, batang paip...batang? Gila nak utak kunin..nang sik dapat makey word batangkah alu ko nak miker lain? Pakeyku nahan mataku, aek kopi arum bulak abis sigek bungkus kopi ku tuntumku. Siapla juak kerjaku koh...tapi semperna jak rupa, patutla dapat B ka C riya oh? Sik ingat gik dah. Sempat juakla aku belajar sikit-sikit subjek Sains ya tek nak.

Isoknya tek, turunla aku ke sekolah ngembak mata kembang..nang trend mata kembang masa ya koh, siya sinekku berjalan kat kelas2 sidak Form 3 eh, majoriti berisik mata kembang, aku pun sikmok alah juak la nak. Bila stat ujian tek, yohh...objektif, mun sik tauk tok boleh main tembak jak tok, pikirku lagik.

Dengan semangatnya aku ngisik jawapan lam kertas soalan lok. Salu giya caraku. Isik lam kertas soalan lok, abis ya bok aku ngisik lam kertas jawapan. Dapatku revise balit soalan ya betol sik aku nyawab. Kakya giney pandangan aku gelap gelita ka aku pun sik sedar..kejut2 jak kertas jawapan aku kenak tarit koh. Alu ngelabah kerakku tek. Ney naknya, kertas jawapan sigekpun lomku isikku lagik. Jawapan aku semua lam kertas soalan ya. Adoh dohh...giney tok...aek mata dah nak jujoh dah masa ya, maka ngantok tek alu segar bugarku lehnya.

Mok sik mok aku mintak teman besfren foreverku ngagak cikgu Sains ya. Mbak muka sik pemalu la madah ngannya, xplain molah muka kesian tek..madah bukan aku sengaja tido, kertas ujian berik kitak senang gilak, boring juak, kakya makey kertas wona putih gik ya, coba la kaler2 sik boring ku maca..sekdala..angan2ku ajak nak madah giya...ada kenak tendangan padu mautku kelak. Aku nang muji tahap Gabanku cikgu Sains ya, waima urang madahnya rimo serawak, aku tetap nganggapnya pusak siam...adakaa...

Pa kenak aku mujinya terlampau gilak ko mok tauk? Tegal teknya nyuruh aku ngisik kertas jawapan kosongku nok ditarit tanpa rela dengan syarat isik depannya, kakya jawapan aku mesti sama ngan nok diisikku lam kertas soalanku tek. Adala ujong2 kertas soalan sik sempatku isikku tegal tertido tek..cepat jak jari jemariku mulat jawapan tek. Nasibnya sik nangga..tapi aku nang respek cikgu ya koh...sampey nek tokku ngenangnya..urang madahnya gaok, nya nang gaokla, cikgu disiplin gik ya, tapi nya reasonable, rasional, nasionalis, pujangga, inovatif, diva vogue the vass bagi aku. TERIMA KASEH CEKGU!!

P/S: Ney entri rayaku ney??


No comments: