Thursday, September 10, 2009

Encounterku ngan Encik Bas Part II

Haluu...

Kotan banyak peminatku (bait sik malu perasan ada peminat) mintak aku nyambong cerita bas tok tek, aku nyambongla...asak ati kitak orang nengar aku tok jadi mangsa aniaya bas oh.

Cerita 7
Masa tok nak, aku dah berjaya nait bas dan dah berjaya juak dapat tempat dudok. Apa ko hengat aku tok nasib malang ajakka? Sikk akaann. Tempat dudok aku depan2 kalik gik ya, apa tegal tek aku dah jerak dudok belakang tegal aku sikit gik sik sempat turun dari bas. Senyum2 la aku sorang tek kotan suk dapat tempat dudok. Dari jaoh dah aku ngeaim stesen tempatku nak turun. Aku heran koh, tiap kali nak ngering bell eh, mesti jantongku bagey kenak sentap2, nyawaku beliang2, aku mejin semua lam bas nangga aku berdiri nak nekan bell, aku mejin tangan aku sik sampey nak nekan bell kotan aku pendek, aku mejin bila aku nekan bell, bell sik bunyi.

Tapi ariya aku konpiden. Sebab apa? Aku dudok depan. Bila dah dalam jarak 20 meter giya, aku setat angkat nak nekan bell. Alamakss!! Bell sik bunyi. Aku dah kede. Aku sik berani nuleh belakang. Aku mejin sidak goleng2 tetak nangga bell sik bunyiku tekanku. Waktu ya aku rasa dunia gelap. Over sik? Tegal bell sik bunyi aku boleh rasa kede yang amat. Alu rasa nak munoh dirik segala. Kotan kede tek, dudok balit aku, termiss la stesen tempatku turun tek kotanku supan. Apala salah ngagak driver ya nak, madah aku nak berenti. Siiikkkk...dudok balit...abu2.

Hari ya juak untuk kali kedua konduktor bas nyelamat nyawa aku. Nya la jadi tukang terais nyuruh bas ya berenti. Walaupon jauh kit aku berjalan lehnya, sik apala, asal jangan aku tok diangkut ke pasar.

Cerita 8
Tok aku ada berani ikit dah. Dendam aku ngan bas ya salu gilak merik malu aku nyuroh aku brani membela nasibku mpun. Chewah! Ari ya tek sikla depan gilakku dudokla, adala blakang ikit. Macam besa, aku nekan bell bila nak turun nak, untuk kali keduanya bell ya sik mok bunyi agik. Sabotaj ka dak tok ngan aku?

Lalu dengan pantas aku pegi ke depan madah ngan drebar bas ya yang aku nak berenti kat stesen depan ya. Yohhh!! Tererla aku tek, senyum2 jak aku bangga tek. Kakya aku tek terus nak dudok kat depan ajak, sebab aku dah nak turun nak. Giney ka burs aku salah aim, terdudokla kat palang tempat dudok ya. Ada nok palang besi pakey ngengkah tangan ka, pakey nahan miak kecik gugok dari tempat dudok ka. Siya la aku tek terdudok nak, bukan main gik aku ngempas dirikku senggak nyawa nak dudok tek, dah salah dudok...

Adussss!! Sakitnya Tuhan jak tauk. Kede agik aku lehnya. Cibs juak. Ku ingat tek dah sekda papa nak, lekak lepas azab nekan bell ya. Ada gik azab lain datang. Pakeyku cover malu tek, as if aku tek saja jak nak dudok kat palang ya. alu keruk ajakla aku kat palang besi ya tek sementara nunggu bas berenti. Dah aku turun, ku rasa cam terkangkang jak jalanku, tapi tetap aku cover catwalk lam bas ya waima burs sakit nak mampush.

Cerita 9
Haa...tok bukan kes from school with love balit ke rumah. Tok gik kes from pasar to rumah with love. Masa tok aku ngan kawanku ngelayo ke pasar tek. Bila dah nak balit, naitla bas biru, ingatku wona bas ya. Macam pandey sukati mesen jak nait bas, kompom jak nait bas tek. Kakya bas ya ngembak masok kampong. Belik2 jak mata aku ngan kawanku tek, siney dak tok nak ngembak kmk duak oh. Aku dengan kompiden tek dah aim tempatku turun. Tang kawan aku tek dah blur..sineynya nak turun. Lom sempat kamek duak berbincang tek, alu datang pak konduktor tok ngagak kamek duak. Aku tek konpiden la madah aku turun siney, tang kawan aku bila ditanyak, sik dapat jawab, sengih2 jaknya ngan konduktor ya.

Sekali konduktor ya nerengak, alu aku beliang ati, aku nulong nyaut kawanku berenti kat siney. Yang aku geram ati gilak, sempat juak konduktor ya nganok kamek duak "Mabok nak?!" Aikk...kan main tudong labuh segala, lengkap ngan muka muslimah sejati, nya boleh madah kmk duak mabok. Ngerepakla aku lam bas tek, tapi ngerepak aku tek pan kawanku jakla...ko gila nak ngerepak pan konduktor ya, ntah sineynya muang kamek duak kakya kelakka, nakku berani..brapa jak umorku waktu ya.

Cerita 10
Dalam banyak2 cerita aku ngan bas tok, cerita tokla paling aku sikpat lupak sepanjang aku idup tok. Aku tok mun berjalan ke pasar, ada curfew. Paling aher pun dekat nak maghrib mesti pulang ke rumah. Mun sik, abis ko kenak sembur pakey mesingan kat rumah.

Ari ya tek nak, aku ngan besfrenku tek, dari satok berjalan kaki ke parkson. Apa ko pikir aku tok? Bujang Tetka? Apa, Bujang Tet ajakka tahan berjalan jaoh kedak ya? Sik kohh....aku pun tahan masa ya. Kinek tok suroh ko aku berjalan camya agik gak, ku rasa dari Satok ke Jalan Haji Taha ya aku dah leput dah kali.

Sampey Parkson tek, window shopping jakla kamek duak. Kayo2 pusin2 sik sedar ari dah nak maghrib. Beliang atiku Tuhan jak tauk. Berjalan berekot la kamek duak dari Parkson ke Padang Pasir tek. Haaa...bukan dak Arab dak Afrika jak ada Padang Pasir koh...kat Kuching Serawak pun berisik Padang Pasir waima shophouses mengarey jak kat Padang Pasir ya. Waktu ya aku dah molah kira2, mun nak balit ke satok berjalan kaki tok kompom sik sempat, kompom nak ngagak isyak dah. Alu ku madah ngan kawanku, sik dapat kedak tok, terpaksa juak kita 2 makey bas balit tok, kompom sik sempat tok. Aok juak kawanku tek.

Kotan mbak ati beliang, nangga jak bas wona biru, terus nait dengan muka konpiden tek. Dudok kamek duak depan sekali. Lega jak rasa bila dah dudok kedak ya nak, lepas juak bala..rilek juak ikit nak, sik gago nak berjalan pulang tek nak.

Kakya berjalan la si bas ya tek, datang konduktor bas ngagak kamek duak alu nanyak, "Pegi siney?" dengan muka berdengah aku nyaut "Toot" area satok ya lah. Ko sik nangga muka konduktor bas ya encelar mata ngan aku. "Apa?!"

Aku alu terkejut dog.

Aku: "Aih aih aih..bas tok pegi siney??"

Konduktor bas: "Pegi Parkson!!"

Aku (alu san beruyan): "A..a..a...kamek pegi Parkson la."

Huh! Terbuang tenaga berjalan berekot muang peluh mahalku tek nak, diantar balit bas badigol ya ke Parkson. Lam bas, aku ngan kawanku sik dapat2 gik nahan ati. Lekak lekek jak kamek duak tetak lam bas. Ney tek terkenang kamek duak bukan main gik berebut bergaut nak balit tek nak, ilang kedivaan mbak berekot2 anak nak balit ke rumah alu ditikam balit ke tempat mula berekot tek. Apa ko rasa? Huh!

Sekian. (ada gik sebenarnya...tapi sikla happening gilak kedak nok dicerita aku sebelom2 tok..jadi...pas jak cerita ya oh.)


7 comments:

Unknown said...

wakakakakaa.. adohh leput tetak..

Asphyxia said...

Yalah oh..bila dikenang2 eh, lawak juak kerjaan masa ya oh. Pelik2 jak kerja eh. Ekekeke....

Anonymous said...

wahhh hebats ..bagi ku kau ngan bas nang ada keserasian..sik dapat dipisahkan dan berapa kali aku ngulang coba ko makei bas lagik..apa akan terjadi..ko akan rasa back all the memory.Jum ko mauk aku dengan kah? aku ngeon ajak kohh..aku pun pernah kenak terengak ngan konducktor ya..daknya nang lobs juak ..tension kali..lagik kita kerja opis tok pun tension..tapi siklah kitak terkiak kaong nak...eran juak orang opis..since kau selalu tension di opis nak coba ko ngamal nerais juak nie tauk ko ilang stress plus lagik orang sik berani ngan kau...mena nak?

x said...

Hahah. Lawak ada. Part teraher ya nang klasik lahh. Kamek tok puas kenak kes memalukan gitok juak koh. Tergugok tanggak? Terpelecok depan urang rami? Terempap muka rah dindin ceremin? Tersalah nait tosikal urang? Tersalah masok keta urang? Arum bulak, suma udah cerik.

Asphyxia said...

Duey: Ku rasa, selagik ada alternatif lain, lom ku pat nait bas kali koh. Fobia aku...ekekeke....kecualila aku sik perlu ngering bell ya, maokku kali.

Titil: Ekekeke...yala oh. Waktu ya nang kede la muka kita. Tapi dah lamak2, bila dikenang2 jadi lawak jadi, asal urg sik ingat ngan muka kita waktu ya.

Ee Ali said...

kekekekeke...aku sik tauk sama ada sidak company bas ada sumpahan terhadap U tok kah, atau U tok nang abu2 tahap gaban...nang banyak kenangan U tok ngan bas. masa ku sekolah marek selalu juak berbas, tp x pernah ku kejadian pelik2 mcm U...ku nok sambung tetak lok...hahahahaha...

Asphyxia said...

Kunduran: Rasa2nya...company bas ya ada dendam kesumat ngan ninek moyangku kalik. yala aku jadi mangsa di zaman tok rasanya. chewah...cerita tamil.