Wednesday, July 7, 2010

Entri kus semengattt.....

Aku nak nyerita kesah kus semengat bukanku nak nganok urang tua ya tedah tapi adalah unsur2 cam nganoknya tapi niat di hati tok bukan berniat nak nganok tapi sekadar berkongsi cerita tapi bunyi cam nganok. Isk! Susahku nak explain. Paham kedirikla. (Kesimpulannya: Nganokla ya. Melintang melibu jak kakar...coba terus terang terus oh).

Ada sigek ari ya aku pegila ke sigek tempat tok. Kira cam soping kompleks la nak, masok la sigek kedey jual buku. Di luarnya sidak ada display dak majalah, dak newspaper segala, terjumpa la aku sigek majalah. Nama majalah ya Al-Islam. (alhamdulillah...insap tedah.) Yerr..alu insap tegal tek aku nak meli Al-Islam. Ya bok loba ke laut. Pas ya, sebagai seorang pengguna yang cerewet, aku sik mok la majalah display nak, mestiku mok nok baru nak.

Masokla aku ke kedey tek dengan harapan nak meli majalah yang sama tapi baru yang sik di display. Mun dak kasut dak baju cayak juak tek nak mok nok baru. Tok tek majalah, ampey juak lobs kebobok nak.

Masokku tek, aku sik nampak la urang pun kedey, tapi soranya ada. Padu di belakang kedey urang ya tek. Tunggah la aku tek nak. Aluku nanyak....



The Divavogue : Pakcik, kitak ada majalah Al-Islam nok baru sik?

Pakcik yang blur : Nisik ada kamek ngorder majalah ya rasanya bulan tok. Nisik ada rasanya.

The Divavogue : ?????

Pakcik yang blur : Nisik ada ko nak. Nisik ada kamek order majalah ya.

The Divavogue : O..sik apa la pakcik, kamek meli nok display di luar jak. (Dengan harapan pakcik ya tek ingat adanya berisik Al-Islam ya tek padu nak. Ney tauk, nya terluperrr nak, tedah koh.)

Pakcik yang blur : Aoklah.



Keluarla aku tek, ngembak masok majalah ya dengan harapan urang tua ya paham nok ditanyak aku tek. Jadi, sekiranya kita ngempun kedey nak, mesti kita nunggu kat kaunter nunggu customer mayar nak. Tapi sabila jak aku masok balit ke kedey ya, ilang agik pakcik ya tek. Aih, pikirku, nasib aku tok jujur amanah siddiq fatanah. Yerr...sempat muji dirik. Ku rasa mun aku ngambik ajak, terus joros kuar bangunan dapat rasanya nak. Tapi oleh kerana ajaran agamaku yang melarang keras perbuatan mencuri (meli Al-Islam alu lain bunyi blogku tok. Yerr..sik mutah ijo kitak urang tek? Tahan jak dolok sampey abis cerita, ah) sikla aku ncuri nak, ada kembang burok mataku maca majalah haram kelak.

Ku tunggahku lagik pakcik ya dari belakang tek. Berikku majalah ya ngannya. Pikir teknya teringat padu adanya berisik majalah ya tek nak, aih, sekda effect papa pun. Sik apala, kali lupaknya apa dikakarnya ngan aku tek kali. Kira berpikiran bagus jak aku tek konok. Pas ya alu nya madah....


Pakcik yang blur : RM 6.50 (tapi tok aku sik nengarla, colleagueku nengar).

Dah nak merik ngan aku majalah ya, ditaritnya balit...

Pakcik yang blur : Eh! Pakcik sik makey cermin mata tok, sik nampak gilak brapa rega tok. Brapa tok nak?

The Divavogue : (Aih, aku meli ka aku nyual tok? Sik apa la, warga tuaaa...teras masyarakatttt....alula aku berdondang sayang lam ati tek) RM 8.50 tok.

Yahh!!! Itu ka diaa...rega RM 6.50 jadi RM 8.50. Siney ko nak ngoleh customer murah hati derma duit giya ajak ngan kedey?? Sineyy?? Sitok kat kuching serawak jak ada nong!!! Yahhhh!!!! Mata sapa sik nampak sebenarnya tok???

Bayarla aku RM 8.50 tek...dah keluar bangunan, colleagueku madah, coba tangga benar2 tanda rega ya, RM 6.50 ka RM 8.50? tanyaknya ngan aku tek....sabila aku melak besar2 bijik mata nak....

Dah...malasku nyambong, sedekah jariah jak RM 2.00 ya.


7 comments:

Vivian said...

hahahha..lawak juak.kenak boleh salah..mata sapa salah sebenar nya tok..hahahadoh..nang rezeki nya la ya,,

AmirFX said...

Nasib buku.. Mun kasut tek nang kenak balit pakcik ya... haha...

Ee Ali said...

astagapir....ampey juak babo-babo bahasa mak urang tok eh....

dukunlintahplk said...

kuss semangat.. alu ndak pandei ku mok ngomen ahaha

Asphyxia said...

tak urang semua: kuss semengat...san nyawaku riya eh...ekekeke...

mr_abs said...

tok cita no 3 kmk baca lam blog ktk. harus kmk singgah selalu. hahaha perey eh

Asphyxia said...

mr_abs: makseh singgah oi..singgah2 la selalu, berambeh pun sik dahal..tambah nasik tambah laok!!! :P