Friday, August 14, 2009

Peramah punya pasal.....

Salam....lamak dah sik update blog...idea banyak cuma masa sik mengijinkan...bila dah lamak sik update, apa nak ditepuk lam blog semua dah lupak. Sik apala...aku tok kaki flashback...suka flashback kesah aku 'jaman kuda ngigit besi' dolok kata sidak opis ku. Asal cerita lamak,nya mesti madah jaman kuda ngigit besi. Aku apa lagik, terus imejin kuda ya ngigit besi segala, nang koat gigi kuda ya, aku rasa kuda jelmaan kali koat gilak kedak ya. Eh! Boh cerita pasal jelmaan jelmaan tok..aku tok lemah semangat, bukan kedak dolok. Dolok boh cerita, berjalan sorang kat hostel di malam tiada bulan tiada bintang bunyi asuk jak ngeraong-raong aku gik berani. Kinek tok suruh aku kedak ya gak, aku rasa kinek-kinek aku pisan sebelom kitak orang nyuruh aku berjalan kedak ya.

Aih, sengan ney aku tek oh? Aok sengan zaman aku dolok marek. Sikla tua gilak aku tok lalu nak makey word dolok marek. Lewat juak eh. Aku dolok nak madah gila, belom pas gik gila aku nak dimasok ke hospital gila, nak madah sewel, takut juak disama ngan dak Bujang Tet segala. Kira gila-gila remaja la aku dolok. Molah keja bukan pikir duak tiga kali, bukannya tauk bahaya ke sik keja aku ya. Tok kes kajen aku pun keja la sebenarnya.

Masa ya aku gik sekolah. Aku, kajen ku ngan besfren ku tek pegi la ke salah satu shopping complex kat Kuching tok. Kajen aku ya peramahnya kalah peramah dak artis, arumbulak semua urang ditemu masa berjalan ya nak disalam pelok ciumnya (ada aku kenak sula olehnya munnya maca blog aku tok kelak). Jadi, ari ya tek, aku ngan besfrenku jalan rah lain, kajen ku ya tek jalan rah lain, apa mimpinya menyendiri gilak kedak ya ari ya aku pun sik tauk. Lepas puas aku meraon tek sekitar shopping complex ya dari Ground Floor sampei ke tingkat paling atas dipusin-pusin ala2 pak guard tek nak, kmk tiga berjumpa balit kat sigek tempat.

Lalu kajen aku tek madah dengan muka excitednya "Ada urang laki mok ngembak kamek pegi minum-minum tek koh." Lalu aku dengan nada berguro senda tek nanyaknya "Apa kenak sik ngembak kmk duak sekali pegi minum?" Lalu kajen ku madahnya sik maok la nerimak pelawaan urang laki ya tek. Aku madah rugila rejeki terlepas camya ajak. Bilanya nengar aku madah giya tek lalunya ngembak kmk duak besfrenku encarik balit urang laki ya. Adaka patut. Si bodss kamek duak tek ngekot juak.

Last-last bertemunya ngan urang laki ya tek, aku ngan besfrenku tek eksen malu-malu (yerrdeehh...ingga...). Lalu tek kajenku nunggah kamek duak tek madah urang laki ya nyuruh ngembak kamek duak sekali. Kamek duak apa lagik, asak sekali ati urang nak chia minum. Biasala nak, masa ya student gik bah, duit pun seposen duak jak lam wallet arumbulak, tang urang ya tek nak ngembak minum tempat standard, rah cafe rega ndak tentu pasal mahal, asak ati tek dapat minum tempat mahal kedak ya.

Dalam kamek tiga berjalan nak nuju ke luar ngagak urang laki ya tek, lalu ada seorang salesgirl tok (aku nang berterimak kaseh benar-benar ngan salesgirl tok..sayangnya aku sik sempat berterimak kaseh ngannya..sebab apa? haa..tok aku nyambong cerita) ngagak kajen aku. Lepas ya kajen aku lalu berekot ke arah bertentangan daripada urang laki ya, ninggal aku ngan besfrenku terkatok2 terkejut kenak tinggal mantaks kedak ya ajak. Kamek duak tek bila nangga kajen aku berekot, kamek duak pun ngekot juak dengan muka beliang, maka sik tauk pahalnya berekot tengada beliang juak ati tek. Dalam berekot ya aku sempat nanyak apa kenak kita berekot. Sik kajen aku duli tek, sempat terusuk sekejapnya atas lantei tek kedak cerita melayu selalu mun dikepong urang jahat mesti terusuk kedak ya. Apa kenak oh? Nok nama bengkeng agik juak aku maksanya nanyak apa kenak tek dalam tengah gik berekot ya. Lalunya madah kelaknya cerita bila dah jauh (sempat nyaut juak). Pecut la kamek tiga keluar dari shopping complex ya ala2 Watson Nyambek. Apa kabar Watson Nyambek kinek tok oh? Lalu sekda berita. Dah rasa jauh tek nak, lalu kajenku madah apa nok dipadah leh salesgirl ya tek. Paduhal urang laki ya BAPAK AYAM. Nak mampus!!

Sebab ya aku sik sempat berterimak kaseh ngan salesgirl ya sebab aku terus mecut keluar dari shopping complex ya. Mun aku balit agik tegal nak madah terimak kaseh nakkah wassalamualaikum aku. Alhamdulillah kamek tiga selamat ari ya. Tuhan gik nulong kamek tiga masa ya. Nang bersyukor benar-benar aku masa ya. Lekak ya aku jadi speedboat ngerepak kajenku. Nya tek kotan beliang ditandahnya ajak aku ngerepak, diperatinya ajak muka aku, aih! Tapi aku nampakla unsur-unsur keinsafan dari mukanya. Lalunya madah mulai dari hari ya, nya sik mok peramah sik tentu pasal lagik. Nya mok jual mahal kali tok. Kamek duak besfrenku tek bila nengarnya merintih kedak ya jadi kesian ngan insaf sekali la. Aku tek lalu la dalam hatiku tekad madah lain kali aku sik mok berguro senda pasal ngembak minum-minum agik ngan urang. Adaka.....

Jadi, aku cerita tok pakey pengajaran ngan nembiak rompuan kinek tok senang-senang ngekot urang nok sik dikenal bila urang ngembak minumka apaka..bait-bait kitak orang oiii....adios!


2 comments:

Anonymous said...

aihhh kenak kau sik ngekot jak BAPAK AYAM ya ..bukan salah nya jadi bapak manok nak? hahaha sik ku sangka kau bencarr gilak macam tok setauk aku kau ya umpama Puteri Lindungan Kaabah nak? ahhahah aku tauk siney ya kat SP nak? sia nang femes juak Bapak Ayam tok kohh...anyway Terimak Kasih ngan salesgirl ya...mun sik..sik aku tauk apa dah jadi ngan kau..mungkin dah di Thailand dah kau kinek tok...nauzubillah!

Asphyxia said...

Yalah oh...ko mok tauk, duak orang bodyguard bapak ayam ya koh. Badan kedak Malek Noor gik ya. Giney ko nak lari mun ko dah masok lam trapnya. Ya aku bersyukur gilak2 koh.

Aih..aku nang Puteri Lindungan Kaabah bah, ya kajen aku ya bencer gilak. Aku kira tek berguro ajak, sik sangkanya benar2 maok..tapi aku pun bods juak ngekot katanya...ekekeke...

Nek tok gik maseh beroperasi sidak baps ayamss kat SP ka duey? Ish...brapa org dah jadi mangsanya oh? Aku rasa urang nak komplen pasal dak ya pun gik 2 3 juak..takut nyawa kenak ancam bah.