Thursday, August 27, 2009

Encounterku ngan Encik Bas Part I

Aku kembali (sapa pandey2 nyambong ke rahmatullah tek..tulah ktkorg).

Aku tok nak bersusey pasal bas. Apa masalah bas ngan aku, aku pun sik tauk koh. Asal aku nait bas eh, ada jak bas ya memalukan aku. Oo Encik Bas..apakah salahku? Mun nak dikira2 adala lebih 5 kali aku malu leh si bas ya. Tok aku nak cerita one by one peristiwa yang aku ingat jakla antara encounter aku ngan si bas durjana itu.

Cerita 1
Masa ya aku gik baruk angkat dara. Form 1 giya la. Salu bapak aku yang akan ngambik aku kuang kuit pegi balit sekolah. Tapi apa kenak masa aku Form 1 aku bertekad untuk berdikari (bukan apa, senang ngelayo sebenarnya). Aku pulang nait bas. pulang sekolah ajakla, turun sekolah gik juak bapak aku ngantar bah. Ada hari sebutik ya nak, abis kelas ramila miak sekolah aku tek nunggu bas. Datangla Encik Bas tek, nok nama miak sekolah eh, sapa madah miak sekolah tertib nait bas tokku naes palaknya. Bagey dunia kenak serang Garuda berebut2 nait bas. Aku tek culture shockla..sik kalak nait bas awam bah. Terkejutku nangga olah miak sekolahku, miak pendiam pun jadi kedak bouncer juak bila part berebut nait bas. Aku tok nok first-timer tek merikla keizinan sidak nok senior nait bas dolok. Dah ya tek, kotanku bait gilak la ya..zoom bas ninggal aku terkatok2. Waktu tok aku sik la kede gilak..rami juak miak kenak tinggal bas. Ya first time aku nait bas.

Cerita 2
Tok aku dah kira tahap juniorla..tauk dahku stail dak tok. Aku yang bersifat ala2 feminin tok terpaksa juak berubah wajah jadi raksasa lam cita otomen. Dari jauhku nangga bas dah datang. Yohh..aku dah bersedia nak merumbak segala. Berenti jak bas, terusku rudukku sidak ya rasa main ragbi. Lom juakku dapat nait, badanku besar ney jak, miak badan besar2, laki rompuan sik kira semua bagey urang ilang akal, rasa mun dapat nait bas ya, hidup sidak selamat dunia akhirat, kira waktu ya bas ajakla jadi penyelamat sidak. Cheh! Tengah aku tek suk2 meruduk sidak, adalah sikok nembiak tok tergugok dari bas, nimpak miak sebelahnya, miak sebelah tek nimpak gik miak sebelahnya, berterusan last2 sekali aku kenak. Ada sik kitak orang nangga mainan DOMINO nok disusun2 kakya sigek ditulak alu semua gugok one by one ngekot urutan? Giyala rasa aku waktu ya. Rasa DOMINO. Kede aku waktu ya, aku rasa mukaku dah kedak burit tikus, mirah kotan malu. Miak nok selamat lam bas tek ngelakak tetak nangga kamek orang. Cheh!

Cerita 3
Masa tok aku dah terer ikit dah nait bas. Ari sebutik ya tek, apa mimpi Encik Bas ya kah berenti jauh dari stesennya. Berkepongla kamek orang semua ngan Encik Bas tek. Waktu zaman aku ya, arumbulak semua buku mok dimbak masok lam beg, ney ndak aku tok dahla pendek, kin pendek lehnya ngembak beg berat nak mampus kedak ya. Berekot la aku ngembak beg yang berat ittew. Tengah2 suk berekot dengan ngegehnya ngembak beg tek nak. Tup! Begku terlepas dari bahuku (yohh!! Rasa cerpenla pulerk..). Bukannya terlepas, TERLEPAS, paham sik kitak orang? Terlepas talinya putus sik tahan ngembak beban yang very the berat itew. Terpana sekejap aku tek. Tanggaku rami dah sidak motong aku. Sikku duli, ku taritku beg ya gik juak mok berekot ngepong bas. Miak nok dah dalam bas ya macam biasala, netak aku. Sekda kerja lain, netak urang jak kerja. Last2, kenak tinggal lagik aku. Malang nasibku hari itu.

Cerita 4
Tok dah kira expert la nait bas..dah pandey nyelit2 ngembak dirik nait bas dah. Dah pandey molah trick juak dah aku masa tok. Aku ngan kawan sekelas ngan sebasku waktu ya molah plan. Plan nak nait bas awal gik dari sidak lain. Siap berblueprint indah gik plan kamek duak ya (berbulak indah aku lam blog tok eh). Kamek duak plan nak berjalan 20 minit ke depan, jauh dari pandangan stesen bas tempat miak sekolah kamek orang nunggu. Kira sik maok ditauk sidak la plan tok, takut diekot sidak. Jalanla kamek duak tek. Sampey jak ke tempat nok diplan tek, sekda urang lain nunggu, jadi kamek duak ajak waktu ya. Nunggula kamek duak berloyar2, sampey kinek tok aku ingat..berloyar pasal Rosli Dhobi indah. So very the sejarahwan. Suk2 berloyar dengan semangat patriotik tek, datangla si bas. Melambey ala2 Miss World la kamek duak tek, dengan muka asak ati dan berdengah (dalam utak dah mikir jaik..."kelak aku lam bas nak melambey sidak kat stesen ya dengan muka ngesak ati").

Ujong2 bas pandey sik mok ngaik kamek duak. Drebar bas (jaga kau drebar! Satu hari nanti akanku paluk2 buritmu) ya dengan muka ngesak ati nunjuk ke depan. Kiranya madahnya ngambik kat stesen basla. Tempat kamek duak nunggu ya sekda stesen bas, tapi dekat ngan sigek bangunan opis tok. Sidak opis ya selalu nunggu kat tempat kamek duak nunggu bah, ya kamek duak berani nunggu siya. Apa mood bas ya sik mok berenti ngaik kamek duak ari ya ka. Apa? Hodoh sangat ka aku ini? Ohh tidakk!!!

Dengan muka geremss, kedess, kepekss, rasa nak nangis bercampur baur jak rasa atiku waktu ya, berjalan balitla kamek duak ke stesen bas ya tek. Ari dah dekat nak pukul 6 petang, dah nak gelap2 dah, sekolah kat area hutan belantara masa ya, kinek tok tempat ya very the hectic. Sampey jak ke stesen bas, sidak siya nanyak, "Aih, kitak duak tok dari siney tek?" Ehem ehemm...nasib kamek duak ngator plan B sebelom balit ke stesen bas. Bermadahla kawan aku tek, "Kamek duak pegi ngabas pakcik nya tok kat opis depan ya tek." (sak bila jak aku berisik pakcik kerja kat siya...sungguh kau madah berhelah). Kira sikla kede gilak tek, makan bulak juak sidak siya tek padu...ekeekekek....

Cerita 5
Ada sigek hari tok, aku berjaya conquer bas. Dapatku nait first bas datang walaupun terpaksa berdiri. Sebelom tok kalah jak2 nak nait first bas. Banggala aku masa ya tek koh. Aku dah imejin aku melambey ala2 Miss World ngan sidak di luar bas. Adala sikok manusia cokot tok. Dengan begnya yang huger than huge ittew terlanggar aku yang diva tok secara sik sengaja (sik hall..aku mahapkan..masa ya lomku mahap la..lekak ya aku dah mahapkan..ehehehe...). Kotannya cokot ngan tempat dudok tek, kawannya dah rizeb pakeynya..oii main rizeb tempat dudok lam bas oii..apa kira. Tergugu gaga erra la aku tek molah kuak lentang lam bas. Bukan nelungkup, bukan terteyrap, bukan ngirin, nelentang aku dilanggarnya makey beg. Cheh! Ilang mood aku nak melambey, netak2 sidak kat luar bas. Last2 aku gik kenak tetak sidak lam bas ya.

Cerita 6
Tok masa aku dah dalam bas. Dah nak sampey ke rumah tek, dengan muka konfiden aku nekan loceng. Kringg!!! Nyerin jak bunyinya. Berentila bas ya ke destinasiku tek. Aku tek nak turunla dari tanggak bas belakang sebab aku dudok di belakang. Adala orang awam nak nait bas. Selalunya tunggula urang turun dolok nak, baruk sidak nait nak. Tok sik, aku gik terpaksa merik jalan ngan sidak nyuruh nait dolok. Maklum sidak nangga aku budak hingusan waktu ya. Senang ditaes2 palak tangga sidak. Abis sidak nait tek, turn aku gik turun. Baruk kaki aku nak jejak tanah, bas dah berjalan. Terpana lagik aku seketika. Dahla masa aku sekolah marek aku tok penyupan, ngan member2 jak keluar sora, ngan urang asing, makhluk asing dan yang sewaktu dengannya sora aku otomatik sik keluar..aku rasa sampey kinek tok aku kedak ya koh..tapi adala Home Improvement sikit. Pandeyla aku berbicara sepatah dua kata sikit ngan urang aku sik kenal. Nasibla konduktor bas ya nulong aku nerais drebar ya. Mun sik nakka sampey ke pasar aku, nakka jadi kupu2 siang aku ari ya ngelayo dipasar makey baju sekolah. Nasib waktu ya belom ada undang2 miak ngelayo di pasar makey baju sekolah kenak tangkap. Kinek tok gik maseh sik undang2 ya kat sitok oh? Apaku nangga kat pasar Slumberland jak miak sekolah ngelayo makey baju sekolah.

Cerita 7
Aku dah madah, kesah aku ngan bas tok nang banyak. Tapi nak, aku kepakla..aku nak tido lok kejap..posa tok bah...kitak orang sik posaka? Kepak jari jemariku tok menaip senggak nyawa. Mok juaknya rilek nak. Okla, kelak aku nyambong Cerita 7 tok ah..bila2 masa aku freela, sikla kinek2 lekak aku bangun tido lalu nyambong...dah pagi tek aku makan gaji butak, petang tok sikkan nak makan gaji butak agik..sik berkat duit gajiku eh...

Okla...adios!!!


2 comments:

Anonymous said...

wahhhh gitewwww (pose victoria secret dgn sayap ku iteewww) kau nang malang dengan bussirin...sian ku ngan kau mun aku dimasa ya nang akan...KU NULONG NETAK KAU!!!! yalah padan besar dak lidi..tangga ko aku time dolok nie ada orang nulak aku ..cuba gak sekali ke libas ngan lengan ku yang lemorrr iteww dah terusuk dan tergugur di pinggiran tasik madu o.k mun dah tauk ko ya kecik kenak ko sik mauk nyelit2 mengunakan teknik david beckem?..apa2 pun ngek ko tetap kawan ku yang jenaka...kecik..milus...tapi sekarang KO DA MALATUPSS...dah diet gik ko nun..jangan nak bertaboh makan jak...mun kinek tok mesti senang ko nait bas nak?

Asphyxia said...

Malatup boom boom dah aku masa tok. AKu ada coba nak diet tapi tahan sehari jak koh...sik dapatku menahan godaan perasaan dan nafsu ku tok...wakakkaka...

Mun nak dicerita, alkisah aku ngan bas durjana itew, ku rasa sampey ke tahun depan sik abis..tok just yang diingatku ajak, yang aku dah lost memory amnesia segala gik.

Aku nak nait bas? Ohh tidakk..sebaik2nya aku akan mengelak sedaya mungkin walaupon masa tok aku kebabom..relaku memanggil en. teksi, ngek. Fobia rasanya nak nait bas awam itew..kmk duak sik click bah. Tak sesuaaii gitu..melainkan mun terpaksa la, aku sik dapat nak meydoww...eheheheh...