Saturday, December 5, 2009

Ninekku sayang.....

Rimarek aku belaja nyait. Yahhh adik kakak sekalian, lamak dah aku sik bunyi pasal nyait tok. Apa kitak orang pikir aku fail? Exam pun belom giney nak fail, ney nak. Tapi boh bingong, aku bukan nak nyerita pasal nyait waima banyak kes2 mengaibkan berlaku semasa proses aku belaja ya. Aku ritok nak nyerita pasal gosip.

Panas!! Panas!!!

Rimarek aku ngan kazenku bergosip. Pasal sapa? Pasal ninekku. Bukan nganok bukan ngumpat yer adik kakak. Tapi netak. Kejam dan kurang asam sik cucuk kitak nek? Ninek ditetak (untuk orang semenanjung, boh tipon polis indah. Bukan kamek duak netak ninek pakey parang, waima penknife sekalipun. Tetak lam bahasa glemer sarawak ialah ketawa yerr...sungguh promote bahaser giteww..)

Marek, kamek duak flashback la cita lamak. Kazenku tek nyerita hal ninekku di rumah makcikku di Ganu Kiter. Nya tek bok abis shower. Shower yuu...jangan ko. Pas ya, dengan muka puas ati, tergisin2nya mejinku la, ngagak makcikku pangkat Wa ku tek, madah gitok. "Bagus nar shampoo kau Pah oh. Sik gatal2 gik palakku kak makey."

Jadi, dengan konpiden Wa ku madah, "Oohh...shampoo nok botol wona putih ya nak (aku ngentam jak wona tok, aku lupak kazenku madah wona apa marek)."

Ninekku nyaut, "Bukannn...nok wona kunin ya.." Alu konpius Wa ku tek, "Aih, ney ada aku berisik shampoo wona kunin koh." Konpidennya nyaut ninekku. Dengan nada begitu pasti 100%, ninekku nengkar madah ada shampoo botol wona kunin lam bilit mandik ya, sampey nyuruh tunggalku a.k.a. anak Wa ku ngambik botol ya. Diambik la nya tek lam bilit mandik.

Alu tek tunggalku ngembak botol ya pan ninek ngan Wa ku. "Botol tokkah nek?" tanyak tunggalku tek.

"Aok la. Botol ya la. Alu sik gatal agik rambutku kak bershampoo ngan shampoo ya tek." kata ninekku lagik masih dengan muka puas hati. Aku rasa balit Kuching terusnya nak promote shampoo ya ngan kamek orang.

Pas ya tunggalku alu berbunyi........












"Nek! Tok shampoo pusak tok!!!"

Wakakakakak!!!!! Sik lamak kakya alu gatal palak ninekku...wakakakakaka!!!! Lekak lekekku tetak lam kelas ya sikku duli agik ngan Aunty ngan dak student lain kakya.




* * *



Sigek gik gosip kamek duak tek. Sidak pegi ke Snow World. Ninekku sik mok melepas peluang juak la nak. Jadi, dah nama pegi ke Snow World, berbaju tebal dari palak sampey ke kaki nak, berglove segala, ney nak. Jadi, dah kemas berbaju tebal segala tek, time bila nak masok lam Snow World ya....kerja ninek aku......










Adaka mukak selepar....



* * *





Sigek gik cerita masa ninekku ngan kazenku di Ganu Kiter. Ninekku ngan Wa ku tek berjalan ke pasar, sekali ngan dak kazen dak Usuku la. Sampey ke pasar tek, bahu ninekku kenak gamit urang gila. Urang ya tek ngulor tangannya ngan ninekku. Alu disambut ninekku tek, disalamnya urang ya tek.


Alu ditepas urang gila ya tangan ninekku....







Padu urang gila ya mintak duit.

Ninekku pun satu. Rasa glemer alu bila urang ngunjok tangan, pikir nak nyalamnya. Wakakakakaka!!!

Aduhh...ada aku kenak pangkak nyaru netak ninekku tok.


4 comments:

Anonymous said...

ko tulah..kelak ko kenak pangkak nyaru..mun ko kenak kelak nak jangan lupak wasiat ko harta ko ngan aku o.k! I rela!

Asphyxia said...

Aihh!! Gineyku nak mangkak balit kakar kau tok oh...gu lok aku mikir lok....lom ada idea kotanku sik sabar mok balit tok..isok kali mun ada idea ku mangkak kau ah.

Anonymous said...

Yokkk. Sempu pusakkk. Ahahh. Nang rock ninek kitak.

Asphyxia said...

adoheh: ekekeke....konpidennya muji sempu ya kata tunggal mek. btw, makseh singgah oi. :))