Wednesday, March 31, 2010

Lidahku selauk....

Giney rasa kitak urang bila pegi Semenanjung kakya terpaksa kakar melaya sebab sik semua sidak sinun paham bahasa unik kita sitok? Aku mula-mula kekok. Lidah gik keras, tough tongue direct translation urang kampong sebelah kamek.



Mula-mula aku sampey ke airport Penang, dalam moto kawan pakcikku. Makku diam, adikku diam, dari Penang ke Kedah 45 minit, aku penin mun diam ajak (atau nang mulut sik pandey diam kali aku tok) jadi aku stat berbunyi mbakla kawan pakcikku kakar tek nak. Bah, ok jak bunyi aku kakar melaya tek, makin asak atiku kakar...sampeyla ke tahap sekda papa gik nak dikakar...diam la sekejap. Berbual palakku diam ajak, stat balitku kakar, berpusin2 utakku ncarik idea. PAP! Idea!

Aku: Dulu sayer pegi KL kan, bila kat highway, sayer heran tak nampak satu pun motosikal....paduhal ader lorong sendiri oo..

Erkk!!! Selauk indah lidahku. Nyaut juaknya tek tedah...

Kawan pakcikku: Ya, motosikal ada lorong sendiri kalau kat highway.

Last2 aku sik tahan....

Aku: Bila nak sampai Kedah ni?






* * *





Masa kmk urang datang rasukan ablasa meli tudung, 4 5 igek kedey berjuntun2 nang tudung ajak dijualnya, sapa sik bagey urang kenak rasok. Adala sigek kedey tok dikenan makku tek, tapi yala tudung ya adala kotor dikit, stok lain sekda, tang ugak2 ya jak tinggal.

Ditunggahnya rompuan kedey ya tek...

Mak aku: Dek, saya nak yang ni tapi tengok ni, ada bertegar sikit. Dapat hilang tak?





* * *






Kat batu feringghi. Aku datang kelabu mata. Barang prada, chanel, gucci, guess, jimmy choo, louis vuitton, marks & spencer, kasut gombak, padah jak, semua ada siya waima tiruan nomor satu tapi nang gelak2 kedak nok benar nak, sikpat makey nok ori, tiruan pun jadila pakey ngesor nak.

Kotanku mok diskaun gil babs nak, menyamarla aku jadi local tek. Siya sinek jak aku madah "Hat nih berapa? Hat nih berapa?" Morah loghat Penang tek, ku madah kitak orang, local lain rega diberiknya, tourist lain rega diberiknya. Kakya ada sigek kedey, ku suk nangga pursenya. Stat la aku operasi menyamar, "Hok nih berapo?" Aikk!! Kuar loghat Ganu indah. Apa lagik, belom sempat urang ya madah rega, aku terus chow. Kede kedirik.





* * *






Tok lam moto, usuku kakar ngan laki tunggalku urang sinun la. Sak berbelit2 lidahnya coba kakar sinun nak. Aku kat belakang nengar jak ceritanya duak. Masok part makanan, aku layap2 ikitla, dah sik interested gilak..part ney ka aku terdengar usuku madah...

Usu: Itula, ....(aku sik berapa ingat tutornya masa tokla)........makan dengan pusu.

Aku kat belakang alu ngelakak. Yerrr...melayer jak bunyi..pusuk jadi pusu..terusku nyambong....

Aku: Baik2, nanti tergugu...




* * *





Ada sigek gik, masa aku datang gila nangga barang nok sik kalak2 ku nangga. Kotan suk tek, ku tunggahku urang kedey ya tek, "Dik, berapa kitak nyual nok tok?" Belik2 jak mata miak ya nangga aku. Lupak indah aku kat negeri lain.



13 comments:

AmirFX said...

Hahahaaa... Leput ehhh... Yalah kita tok susah nak muang kakar srawak mun dah smp sinun... Nang tauk ada bergolong palak lidah....

ღ❤❣::A.J.M::❣❤ღ said...

ahahaaaaaaaa... tebahek bahek sayer mace cite towk ehhh... doiii...

joynstar said...

hehe...

senior colleague mek ada cerita ceriti, masa makan di restoran di Malaya nun semeja orang Sarawak, semua adjust la tek klaka malaya sak dapat mintak diskaun bil kelak. bukan susah pun, tukar A jadi bunyi E jak ujung malaya la ya.

spoiler datang masa sidak mok makan, lauk ngan nasik dah dihidang tepuk banyak ala buffet, sorang berbunyik ngan waiter kuat2;

dik, tapaknye mane? *tapak=pinggan

yang lain LOL.

Asphyxia said...

amir: ya la oh...menawun diam sinun bok pass kakar melayer kali oh. ekekekeke....

embun: (teringat cita embun aqasha hensem nar jak lam cita ya ehs..aihh melelat) ekekekekek...

Asphyxia said...

joynstar: kes menyamar juakla tok...ekekeke....nasib waiter ya sik nyaut..."tapak kasut, nak?"

Khaisya said...

hahahahaha...lucu na juak...hahahaha....

Asphyxia said...

Khairul: ekekekeke....(nulong tetak juak)...ekekekek....

mizara said...

hahaha...lawak na juak eh..mek dah menaun diam kat kl tok arum bule nak dekat 10 taun pun kadang2 rasa selauk lidah juak eh ..gasak jak sia hahaha

Asphyxia said...

mizara: ekekkee...nok nama lidah serawak eh, siney2 pegi nang sikpat nak buang selauk ya.

BTW, makseh singgah oi. :)))

mytravellicious said...

keke..ingat nang kisah crita lidah selauk... jem indah utak camney lidah selauk... duhal tek crita orang "tershashul"...hehhehhe

ingat kmk crita kwn kmk bapak di dalam teksi on the way dr airport to kl... "panas betol kl hari ni yeee... kering Geruk sayaa..."...

Asphyxia said...

Fadli: makseh singgah oii!! ekekeke....

tedah dier, kering geruk dier, mesti dier kepak sekali, kan. kompom belik2 mata dakya nengar. :P

Miss_Nie said...

Adoh... tolong laa.... Sakit pp mek baca entri kitak. Mek mintak izin link ke blog kamek k... iyerrr... lu la mok link tek.. kejeron mok baca... eran jak staf mek nangga mek ngekek sorang dirik... ahahahha...

Asphyxia said...

miss_nie: aihhh....kecik tapak tangan, negri sarawak kmk tadahkan...sela2...mbak staff ktk maca skali...yerr...promote...ekekeke....